Άρθρο

Αρχική>Άρθρο

Ένα ταξίδι στο χρόνο και την παράδοση

Ορμώμενοι από την αγάπη τους για την παράδοση και την πλούσια πολιτιστική
κληρονομιά της Κρήτης, οι μαθητές της Β’ τάξης σχεδίασαν και υλοποίησαν τη
δημιουργία ενός Λαογραφικού Μουσείου μέσα στην τάξη τους στα πλαίσια του
γλωσσικού μαθήματος με τη στήριξη και καθοδήγηση των εκπαιδευτικών κ. Πανταζή
Μ. και κ. Πανουργιά Ε. Εντυπωσιακή ήταν η άμεση ανταπόκριση των γονέων στο
κάλεσμα για τη συλλογή των αντικειμένων, όπως επίσης και κάποιων κατοίκων του
Ατσιποπούλου, οι οποίοι δε δίστασαν να δανείσουν προσωπικά και οικογενειακά
κειμήλια για τον εμπλουτισμό της συλλογής.
Η μικρή έκθεση περιελάμβανε αντικείμενα μεγάλης αισθηματικής αξίας που
χρονολογούνται από τον περασμένο αιώνα και κοσμούν την τάξη των μαθητών.
Αφορούν κυρίως τον υλικό βίο, όπως οικιακά σκεύη και όργανα χειροτεχνίας,
θρησκευτικές εικόνες, παραδοσιακές τοπικές ενδυμασίες, υφαντά, κεντήματα καθώς
και έντυπο υλικό που χρονολογείται από τις αρχές του 20 ου αιώνα. Όλα τα
αντικείμενα μαρτυρούν την πορεία της ανθρώπινης εξέλιξης μέσα στον χρόνο και
υπενθυμίζουν την αξία της διατήρησης της πολιτιστικής κληρονομιάς και την ως εκ
τούτου σπουδαιότητά της για το άτομο και το σύνολο.

Σκοπός της δημιουργίας του Λαογραφικού Μουσείου στην τάξη ήταν να προαχθεί η
εξωστρέφεια του σχολείου στην τοπική κοινωνία. Συνάμα επιδιώχθηκε η επαφή των
μαθητών µε το πολιτιστικό παρελθόν τους, τη γνωριμία τους µε την ιδιαίτερη
πολιτιστική ταυτότητά τους, η ανάπτυξη των πνευματικών, ή ακόμα και των
καλλιτεχνικών δεξιοτήτων τους και η βελτίωση των γνώσεών του σε θέματα ιστορίας
και επιστημονικής εξέλιξης. Τέλος, επιχειρήθηκε η συναισθηματική εμπλοκή των
μαθητών με το παρελθόν του τόπου τους.
Αναφορικά με τη στοχοθεσία, οι μικροί μαθητές μέσα από αυτή τη βιωματική δράση
είχαν τη δυνατότητα να κατανοήσουν και να βιώσουν τον τοπικό πολιτισμό, να
γνωρίσουν τη λαϊκή παράδοση, τους τρόπους κατασκευής των εκθεμάτων, τα
διαφορετικά υλικά, την τεχνογνωσία και τη χρηστικότητά τους, τα οποία μαρτυρούν
τους διαθέσιμους πόρους της εποχής, ενώ ο τρόπος παράθεσης θα βοηθήσει να
κατανοήσουν τις διάφορες πεποιθήσεις των ανθρώπων που τα παρήγαγαν. Επίσης να
ευαισθητοποιηθούν στη διαδικασία συλλογής των αντικειμένων, τα οποία θα
μπορούσαν να αποτελέσουν τα εκθέματά τους (ανίχνευση, εύρεση, αξιολόγηση,
ομαδοποίηση, έκθεση-προβολή και πληροφόρηση). Εν κατακλείδι, μέσα από αυτή τη
δράση, οι μαθητές διαπίστωσαν πως το Λαογραφικό Μουσείο προβάλλει την
ταυτότητα της τοπικής κοινωνίας και επιδιώκει τη διατήρησή της στο χρόνο.
Στα πλαίσια αυτής της εκπαιδευτικής δράσης οργανώθηκε η παρουσίαση και
ξενάγηση από γονείς και συγγενείς που πρόσφεραν τα αντικείμενα.

Γονείς και συγγενείς των μικρών μαθητών έσπευσαν να υποστηρίξουν το μικρό μας
μουσείο. Αξίζει να αναφερθεί πως η προσπάθεια των παιδιών εκτιμήθηκε ιδιαιτέρως
από όλους τους εκπαιδευτικούς του σχολείου μας, οι οποίοι αγκάλιασαν με ιδιαίτερη
θέρμη αυτή την προσπάθεια, αφού παρακολούθησαν την ξενάγηση μαζί με τους
μαθητές τους. Επίσης είχαμε την τιμή να παρουσιάσουμε τη δράση μας ενώπιον της
καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Κρήτης του τμήματος του ΠΤΠΕ κ. Σοφίας Τρούλη,
Τέλος, τη μικρή έκθεση επισκέφθηκαν και ο Προϊστάμενου Εκπαίδευσης κ. Λάμπρος
Καρβούνης, καθώς και ο Αντιδήμαρχος σε θέματα Παιδείας κ. Νεκτάριος
Παπαδογιάννης.

 

Μαρία Πανταζή

Ελάνη Πανουργιά

Tags :
Share This :

Έχετε κάποια ερώτηση?

Επικοινωνήστε μαζί μας για οποιαδήποτε ερώτηση σας.

Κάντε την εγγραφή του παιδιού σας στο σχολείο μας

Όλα τα απαραίτητα έντυπα για την εγγραφή και τη φοίτηση του παιδιού σας στο σχολείο μας

1ο Δημοτικό Σχολείο Ατσιπόπουλου

Επικοινωνία

Ομαδική Επιστολή

© Copyright 2023

Skip to content